Magazines / Nr 02 2019

Nr 02 2019

Meer StoryShowing

Het oog wil ook wat. Iedereen die in de retail werkt en elke dag bezig is met de vraag, hoe die (lastige en grillige) consument toch is te verleiden, weet dat een foto meer zegt dan 1.000 woorden en dat de Look and Feel van een winkel méér moet zijn (veel meer!) dan de plek waar een aankoop wordt gedaan.

StoryTelling is al lang niet meer het credo: het gaat om intensieve StoryShowing. Hoe ben je zelf (als retailer) wezenlijk onderdeel van het verhaal dat je vertelt, waardoor je geloofwaardigheid een boost krijgt. Waardoor uiteindelijk omzet en afzet ook een impuls genereren.

Hoewel het begrip ‘StoryShowing’ nog niet echt is geïmporteerd in de dagelijkse marketing en communicatie (in de retail) zien we tegelijkertijd wel dat de professionals weten dat ze een slag moeten maken.

Het begrip ‘beleving’ is namelijk een containerbegrip geworden en eigenlijk weten we niet meer precies wat we daarmee bedoelen. Tegelijkertijd snappen we heel goed dat die lastige en grillige consument daar wel naar op zoek is. Beleving dus. Hoe fantastisch is het dan niet dat we met nieuwe innovaties dat stapje steeds maar weer weten te maken.

Deze editie van uw favoriete vakblad is daar weer het goede voorbeeld van.

Leuk is in dit kader het interview, dat een van onze redacteuren (én retailspecialist!) Jan Mol had met het Duitse EFFEKT GRAFIK. In dat interview viel continu de kreet ‘Grenzeloos denken’. Interessant! Niet alleen omdat dit bedrijf grenzeloos denkt door vanuit Duitsland ons ongekende inspiratie te leveren, maar ook omdat ‘grenzeloos denken’ geheel symbool staat voor prikkelende en praktische innovatie.

Leuk is ook de reportage over Hoog Catharijne. Blader hiervoor snel naar de pagina’s 18 en 19. Het doel van een van de grootste overdekte winkelcentra van Nederland, bij NS Utrecht, is om de consument in stijl te ontvangen. Dat lukt heel aardig, getuige de ontwikkelingen van de laatste jaren. Zo is kledingmerk Didi ook nadrukkelijk aanwezig. Voor deze winkel was de uitdaging helder: van buitenaf moet in de eerste anderhalve meter in de winkel te zien zijn, wat er te halen valt.

Maar ja, hoe krijg je dat voor elkaar? Het wordt uitgelegd in dit boeiende artikel.

In het vakgebied ontkomen we anno 2019 uiteraard ook niet aan een duurzaamheidsdiscussie. Of is het intussen geen discussie meer maar een gesprek? Het klimaat voor duurzaam ondernemen is hoe dan ook goed, zo stelt Ger Segeren, directeur bij Van Dal Mannenmode in Veenendaal. Natuurlijk moet de collectie kleding op een eigentijdse wijze worden gepresenteerd, maar de consument moet ook aangenaam kunnen vertoeven in de zaak. Daarom is er nu op een andere manier aandacht besteed aan de installatie van de klimaatinstallatie. Minder energie verspillen is het credo. En dat is gelukt. Ook fijn dat daardoor de maandelijkse energienota gewoon wat lager is. Een niet onbelangrijke bijvangst!

Kortom, wederom veel inspiratie in deze editie. Instore & Livecomm. Mijn tip voor nu is: lezen!

Ik wens u daar veel plezier mee!

Jerry Helmers, eindredactie

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: