Magazines / Nr 03 2016

Nr 03 2016

Het kan dus wel…

Waar in de laatste jaren het ogenschijnlijke dogma heerste dat het voorbij was met de fysieke winkel, zo lijkt nu toch het besef te ontstaan, dat de fysieke winkel de toekomst heeft.

Natuurlijk volgden de innovaties om de zogenoemde klantbeleving op een hoger niveau te brengen, elkaar in rap tempo op maar feit was en is wel dat er ongekend veel leegstand is. Spreek ik mezelf dan nu tegen? Nee, helemaal niet. Goed, die leegstand is een feit maar waar retail creatief en ondernemend is én zich écht (maar dan ook écht!) vernieuwt, floreert deze als nooit tevoren.

In de afgelopen weken had ik het genoegen om zowel op landelijk als regionaal niveau eens te mogen aanschuiven bij debatten over de retail. Politici waren ook daarbij aanwezig. En, ondernemers. Deze laatste groep klaagde over twee zaken. De opkomst van het internet. En, de opkomst van de retailoutlets aan de randen van de steden. Of de politiek hier niet iets aan kan doen?

Tja. Het werd echt gevraagd.

Natuurlijk kan de politiek hier niets aan doen. Zowel achter de internetshops als achter de ontwikkeling van retailoutlets, zitten immers ook ondernemers. Moet je dan bepaalde vormen van ondernemerschap verbieden? Maar bovenal: het zijn uiteindelijk de consumenten die bepalen waar die willen winkelen en kopen. Ook dat is iets wat je niet kunt sturen. En, al zeker niet kunt verbieden.

Het gaat dus om de kwaliteit van ons aller ondernemerschap. Sterker nog: wie denkt dat de fysieke winkel zijn langste tijd heeft gehad, komt bedrogen uit. Bol.com ontwikkelt nu zelfs fysieke winkels. Maar ook Bruna breidt uit en de bekende muziekwinkel Baxshop opent een store in Amsterdam. (U leest overigens daarover in deze editie!) Simpelweg omdat deze ondernemers kansen zien, lef hebben en het antwoord hebben op de vraag hoe ze die grillige consument kunnen blijven verleiden.

Dat wil overigens niet zeggen dat we het internet volledig moeten negeren. Begin juni werd bekend dat ondernemer Ronald Kahn een doorstart van V&D Online heeft bewerkstelligd. De reden? Er wordt een aantrekkelijke propositie voor de Nederlandse consument ontwikkeld.

Ondernemerschap dus. Dat is overigens ook een thema in de Livecomm-industrie. Ik had het zelf genoegen een inspirerend gesprek te hebben met Maarten Schram, verenigingsmanager van IDEA (Independent Dutch Event Association). Zijn credo: ‘We moeten een onuitwisbare indruk willen blijven maken’.

Ook leest u een mooi interview met Coen Rosdorff, directeur van Promosalons Nederland. We hebben het daar over Parijs, de grootste beursstad van de wereld. De plek waar inspiratie en handel samenkomen. En, waar de mensen elkaar ontmoeten. Dat dient te gebeuren in een omgeving, die nieuwe ideeën oplevert. Livecomm draagt daar aan bij. Uiteraard.

Een mooie blijvende uitdaging dus voor al die partijen die leveren aan de beurzen. Partijen als Triplaco en Aluprof zijn daar zeer actief mee bezig. Innovatie in de branche gaat beslist door. Daar zullen we in de komende nummers beslist meer over vertellen.

Conclusie? Er liggen nog genoeg kansen in de markt. Als je maar onderneemt.

Jerry Helmers

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: