Magazines / Nr 04 2016

Nr 04 2016

Hét wezenlijke thema van onze bedrijfsvoering

Visuele communicatie is al lang geen containerbegrip meer. Sterker nog: het is een ware deskundigheid om op basis van een concept, een context en een challenge in de markt, de potentiële klant, bezoeker of prospect-in-spé te verleiden. Niet voor niets zien we op de Hogescholen en Universiteiten – en dan met name op de faculteiten communicatie – een ware inhaalslag. Of beter gezegd: een sterk groei-end bewustzijn dat studenten op alle mogelijke manieren getriggerd moeten worden om het beste uit hun eigen creatieve brein te halen.

Want, hoe simpel het ook klinkt: het gaat natuurlijk wel om onderscheidend vermogen. En, dat gaat uiteindelijk veel verder dan alle tech-nische mogelijkheden en innovaties, die in de afgelopen jaren zijn ontstaan.

Kortom, het is een strijd om de ultieme creativiteit geworden. Een goede zaak, zo lijkt me want het is een plicht – voor elke ondernemer, die zijn boodschap voor, onder en naast het voetlicht wil brengen – om het per definitie anders en verrassender te doen dan zijn concurrenten.

In die zin was ikzelf ook zeer nieuwsgierig wat ik in Parijs zou aantreffen, toen ik daar was voor de Paris Retail Week. Eerlijk is eerlijk, op de beurs zelf veel aandacht voor de technologie; van het snelle contactloos betalen tot aan diep geïntegreerde CM-systemen, die aan alles gekoppeld kunnen worden om daardoor zo veel mogelijk van de markt te weten te komen.

Maar, daarbuiten – dus in de stad zelf – viel het toch nog enigszins wat tegen. Ik had het genoegen om een zgn. Retail-Tour te doen langs de succesvolle kleine winkeltjes van Parijs. De winkeltjes, die nadrukkelijk niet op de A1-locaties verkeerden. Tja. Leuke winkeltjes. De concepten klopten ook wel maar eigenlijk werden de verwachtingen niet waargemaakt; geen touchscreens in de winkels, geen iBeacons die precies weten hoe de consument zijn wandelingetje maakt door de winkel en geen automatische uplights op basis van het knipperen van de ogen van de consument. Om maar wat te noemen.

Nee, het bleef vaak bij het advies van de retailer om ‘vooral op Facebook, Google, Twitter en Instagram zichtbaar te zijn’. Tja. Maar wisten we dat al niet?

Als dit de Parijse standaard was (lees: die van de Paris Retail Week), dan doen wij het hier in Nederland nog helemaal zo slecht nog niet. Integendeel. We doen het hier fantastisch. Het lijkt alsof wij het begrip innovatie niet alleen hebben omarmd maar ook tot een wezenlijk thema van onze bedrijfsvoering hebben gemaakt.

Daartoe dus mijn complimenten, aan u allen die in de Livecomm- of Retailindustrie werkzaam zijn. U leest er (dus!) ook over in deze prach-tige nieuwe editie die we in de afgelopen weken met veel plezier weer voor u hebben samengesteld.

Wij wensen u veel inspiratie. En, als u ook ons wilt inspireren, neem dan contact met ons op! We komen graag bij u langs om úw verhaal te horen. Hoe bent u verrassender dan uw concurrenten?

Met vriendelijke groet,

Jerry Helmers

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: