Magazines / Nr 04 2018

Nr 04 2018

Innovatie begint bij…

Als je kijkt naar de ontwikkelingen in de vakgebieden livecomm en retail, dan kom je automatisch ook op een discussie over management. Althans, hoe organiseren we de innovatieprocessen binnen het eigen bedrijf en dus feitelijk dan ook binnen de branche?

Omdat de technologische ontwikkelingen sneller dan ooit gaan, vraagt dit binnen organisaties om andere (en nieuwe!) competenties en kwaliteiten. Niet alleen van het management dat te allen tijde nog wel eind-verantwoordelijk is, maar ook van medewerkers van wie steeds meer structureel wordt gevraagd om te werken aan de ontwikkeling van de eigen persoonlijke vaardigheden.

En soms… ja, heel soms… moet je er ook met een ‘gestrekt been’ in durven gaan.

Dat zegt Carin Frijters, de recentelijk benoemde nieuwe voorzitter van BNS Crisp, de belangenbehartiger voor professioneel interieur- en vastgoedstylisten. Ze zegt meteen wel dat ‘recht-door-zee-communiceren’ en ‘verbinden’ toch hand-in-hand kunnen gaan. “Natuurlijk moet je je bewust zijn van je omgeving als je je visie deelt, maar uiteindelijk moet je ook het lef hebben om afscheid van elkaar te durven nemen als je geen gemeenschappelijke visie meer deelt.”

Daarmee raakt Frijters de kern van ondernemerschap. En van haar belangenvereniging die meer dan ooit de keuze lijkt te maken wie ze wel en wie ze niet aan zich wil binden. Lees het verfrissende interview in deze editie.

Uit de schulp komen
Het ‘disruptive’ denken geldt overigens ook voor wat de Sloveense ondernemer Jakob Ulcnik zegt. Hij is pas 29 jaar maar hij omschrijft zichzelf als de AirBnB van de Livecomm-industrie. Hij gaat op een andere manier vraag en aanbod bij elkaar brengen. Hij wil vooral dat standbouwers uit hun schulp kruipen en zich breder oriënteren op de creativiteit die in de markt aanwezig is. Jakob heeft daarvoor een tool ontwikkeld. Interessant! Lezen dus, zeg ik bij deze, want feitelijk gaat dit verhaal over innovatie in denken en doen.

Daarover gesproken, meteen een bruggetje naar de innovaties op beursgebied. Voor ontwerpers en bou-wers van beursstands is het belangrijk om klanten te kunnen blijven boeien en binden. Inmiddels is het technisch al heel makkelijk om op slimme wijze nuttige data van de beursbezoekers te verzamelen en daar bijvoorbeeld marketingacties op te richten. Insightz vertelt daarover in deze editie.

Zo is het mogelijk om ‘het sentiment’ van de voorbijlopende standbezoeker te meten. Men noemt dit de happiness index. Gegevens kunnen worden gemeten, verzameld, geanalyseerd en intussen ook worden weergeven in een overzichtelijk dashboard. Het geeft de ondernemer ongekend veel inspiratie en informa-tie om de beursstand commercieel aantrekkelijker te maken.

Of we dit vanuit ethisch punt allemaal willen, vind ik overigens een andere discussie. Ik ben onverminderd razend enthousiast over de technologische mogelijkheden die zijn ontstaan. Elke ondernemer met com-merciële ambities – en wie heeft dat niet in de retail en livecomm? – kan er zijn voordeel mee doen. En daarom is mijn credo nu: meteen lezen dit nummer!

Innovatie begint namelijk bij ‘doen’! En dat ga je managen.

Jerry Helmers
Eindredactie

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: