Magazines / Nr 05 2017

Nr 05 2017

Chapeau! Maar…

Op het moment dat ik dit typ, is het nieuwe kabinet net geïnstalleerd. Ondanks alle kritieken die er zijn, denk ik dat het echt bizar lang geleden is dat een kabinet aantrad in een periode waarin er sprake is van economische voorspoed.

De werkgelegenheid is hoog. Bedrijven weten soms van gekkigheid niet hoe ze aan personeel moeten komen. Met een knipoog denk ik dan… Doen we het eigenlijk niet té goed? Zouden we niet met z’n allen een beetje minder goed moeten ondernemen? Of wat minder innovatief zijn? Gewoon een tandje lager.

Maar voordat uw nekharen overeind gaan staan… Ik stel u meteen gerust. Natuurlijk moet u nooit gas terugnemen. Juist die open ondernemerscultuur in ons land heeft geleid tot inspirerende innovatie. Je ziet dat zowel in de Livecomm-industrie als in de retail.

In de Livecomm zijn de technologische ontwikkelingen ongekend. Op beurzen slagen bedrijven er steeds meer in om écht te verrassen en niet te doen alsof we de bezoekers verrassen. Als ik zelf een rondje loop over een beurs, dan valt het mij inderdaad op dat beurzen niet meer ‘zo saai’ zijn in vergelijking met pak ‘m beet, 10 of 15 jaar geleden. Niet dat we beurzen tóen als ‘saai’ definieerden maar zo terugkijkend op de tijd van toen, meen ik dat we kunnen concluderen dat we niet hebben stilgezeten. Chapeau dus!

Je ziet hetzelfde in de retail. Méér dan ooit weten we dat de fysieke stenen van een winkelstraat, Shopping Mall of individuele outlet, niet meer de garantie zijn voor klaterend omzetsucces en liefdevolle klantenbinding. Integendeel. Niet alleen de jongere generatie (ik heb het dan even over de 35- generatie), maar ook de ouderen (de 35-plussers dus) snappen dat er zo veel voor-delen te genieten zijn van alle technologische innovaties en hoogstandjes die de retail nu weer zo verrassend maken. Er wordt ook op een andere manier gedacht. Ik stip één voorbeeld aan (u leest daarover in deze editie): dat is de firma Lunoo. Het bedrijf fabriceert en verkoopt armaturen. Maar men heeft het vooral over de psychologie van verlichting. Interessant…!
Ook hier dus een chapeau!

Maar… aan alles zit een kanttekening. Natuurlijk moeten we blij zijn over de hausse waarin we nu zitten, maar die technologische ontwikkelingen leiden ook tot problemen op de arbeidsmarkt. Helaas is niet iedere werknemer er zich van bewust dat hij of zij zichzelf ook moet ontwikkelen om interessant te blijven voor zijn werkgever. En, interessant voor de arbeidsmarkt als geheel. Werkgevers (dus ook de innovators) zullen zich daar bewust van moeten worden. De bottomline? Vergeet niet je medewerkers te laten meegroeien in de technologische hausse.

Als je dat niet doet, dan creëer je een bestaand probleem in een nieuw jasje: nóg meer krapte op de arbeidsmarkt. Maar dan niet om de reden omdat we in een economische hausse zitten maar echt letterlijk om het feit dat we te weinig inhoudelijk potentieel hebben om al die technologische innovaties ook te gelde te maken.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, zo zeg ik dan maar. Tegelijkertijd zeg ik nog een keer: chapeau voor alle prestaties van de afgelopen jaren!

Veel leesplezier met deze editie!

Jerry Helmers
Eindredactie

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: