Magazines / Nr 05 2018

Nr 05 2018

Hoe verovert u de markt?

Of u nu in de retail zit. Of in de livecomm. Of, als u iets onder de aandacht wilt brengen… Het gaat uiteindelijk (om dat doel te halen) maar om één essentieel aspect: hoe trigger u het brein van degene die u wilt bereiken?

Met andere woorden: ben u in staat om te begrijpen waar de shoppende consument in de winkelstraat aan denkt, wat hij voelt, wat zijn wensen zijn en welke behoeften moeten worden ingevuld. De traditionele mar-keting gaf voorheen (zo dachten we althans) het antwoord, maar de traditionele marketing is intussen ook op sterven na dood. Want, we weten intussen veel meer dan we ooit gedacht hadden te zullen weten. En, nog belangrijker: we slagen er steeds meer in om het brein van welke doelgroep dan ook te ontsluiten.

U zult het met me eens zijn… Dit alles biedt ongekende commerciële kansen. Niet alleen om de doelgroep nu eens echt te behagen maar ook om uw product of dienst werkelijk ultiem op maat neer te zetten zodat de potentiële klant niet meer om u heen kan.

Neuromarketing is daarom met zekerheid het credo voor de komende jaren en de verre toekomst. In dat ka-der raad ik u aan om zeker het artikel te lezen dat werd geschreven door Sergio Romijn van Braynz, het neu-romarketing onderzoeks- en marketingbureau. Menselijk gedrag is irrationeel en niet te voorspellen maar… in die irrationaliteit zitten veel interessante patronen waardoor gedrag misschien juist wel is te voorspellen.

Snel integreren
Ik ben er van overtuigd dat deze kennis de basis zal zijn voor alles wat in onze vakgebieden staat te gebeuren. Bijvoorbeeld op een beurs waarin we elke passant toch willen verleiden. We gaan steeds beter weten hoe we dat moeten doen. Kennis over neuromarketing biedt uitkomst met nieuwe instrumenten die gedrag voorspellen of zelfs hersenactiviteit meten. De belangrijkste tip die Sergio Romijn geeft is om er niet alleen over te gaan nadenken maar deze wetenschap ook in de eigen bedrijfsvoering te integreren; voordat de concurrent het doet.

Paris Retail Week
In deze editie blikken we ook terug op de altijd prikkelende, inspirerende en fantastische Paris Retail Week. Van 10 tot en met 12 september was het weer volop genieten in de lichtstad. Alles stond in het teken van de Smart Phygital. Oftewel: de samensmelting van online en offline commerce. Ja, inderdaad… in alle recente edities van de Paris Retail Week werd daar ook al aandacht aan besteed maar nu – zo constateerde onze redacteur – domineerde deze samensmelting de hele beurs.

Het uiteindelijke doel? Meer conversie op basis van nieuwe retail technologie. Van optimale winkelbeleving voor de grillige shoppende consument tot aan het verzamelen van enorm waardevolle metadata waarmee de retailer zijn strategie kan herbepalen.

Uitermate boeiend. Lees dus het verslag over de Paris Retail Week en doe er uw voordeel mee. Dat geldt overigens ook voor alle andere artikelen in deze voorlaatste editie van dit jaar. Volop inspiratie. Volop infor-matie en volop … innovatie!

Want jawel… neuromarketing is uiteindelijk ook een vorm van innovatie in úw ambities om de markt te veroveren!

Jerry Helmers
Eindredactie

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: