Magazines / Nr 06 2018

Nr 06 2018

Hoe gaat u verrassen in het nieuwe jaar?

Vlak voor het ter perse gaan van deze laatste editie van dit jaar, verschenen in diverse (landelijke) media berichten dat de retail het in 2018 wel aardig had gedaan, maar dat men het tegelijkertijd nog steeds moeilijk had. Verwachtingen waren niet helemaal uitgekomen. De belangrijkste oorzaak? Men lijkt nog steeds geen écht antwoord te hebben op de online-revolutie.

De vraag is overigens of ‘revolutie’ het juiste woord is. Een revolutie is immers doorgaans iets waar een begin en een eind aan zit. Ik zou daarom liever het woord ‘evolutie’ in de mond willen nemen. De vraag is of de gewone retailer – zo men wil: de papa-en-mama-winkel – zich wel genoeg realiseert dat het écht anders moet. De consument is grillig, niet loyaal en extreem kritisch.

Zelfs de grote stores hebben het soms nog heel erg lastig. We schreven er al eerder over: in Nederland is Hudson’s Bay gestart en in december van dit jaar werd bekend dat de verwachtingen niet waren waarge-maakt. Paniek in de tent? We weten het niet; ook wij kunnen niet achter de deuren van de managementka-mers kijken, maar ook hier kunnen we ons afvragen of Hudson’s Bay zich wel genoeg heeft verdiept in … tja, waarin eigenlijk?

Wel… één bescheiden tip kunnen we sowieso geven. Dit blad lezen. Zes keer per jaar. Want, elke keer weer blijkt steeds dat er eigenlijk aan verrassend innovatie geen gebrek is. We zien het ook weer in deze editie van Livecomm. Persoonlijk had ik het genoegen om met ondernemer Gavin Alosy te spreken in Amsterdam. Zo een echte creatieveling, als directeur van het hoofdstedelijke Digital Touch Productions. Hij sloeg meteen bij het begin van het gesprek de spijker op de kop: er zijn ongekend veel creatieve ideeën maar soms vergeten we daardoor dat het eigenlijk maar om één ding zou moeten gaan: conversie!

Hij raadt de commercieel verantwoordelijken in de markt aan om ‘meer te spelen met de ogen van de klant’. Ik ga hier niet veel verklappen. Lees het leuke interview dat we hadden.

In dit kader verwijs ik u overigens ook graag naar het artikel over de toekomstige Look and Feel van betaal- en ID-technologie. Praktisch alles is mogelijk maar de interessante vraag die hier wordt opgeworpen is of het betaalproces ook tot een beter onderdeel kan worden gemaakt van de beleving van de betalende klant. (!). Ik vind het een interessante benadering. En, eigenlijk wel logisch. Maar hoe pas je de techniek van het proces dan aan dat de klant – ondanks dat hij moet aftikken – ook echt supergelukkig wordt?

Over supergelukkig gesproken… Als deze editie bij u op de mat valt, dan hoop ik – en de collega’s van Livecomm – dat u ook supergelukkig aan de Kerstvakantie begint én dat u een vrolijke jaarwisseling beleeft. We hopen u weer te mogen ontmoeten in 2019 maar ik wil daarbij wel toch een prikkelende nadenkbood-schap aan u meegeven en die luidt: hoe gaat u de markt verrassen in het nieuwe jaar?
We horen het graag van u.

Prettige dagen!

Jerry Helmers
Eindredactie

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: